RÖSTER

Johan Orrenius

Via Skurups Folkhögskola till chef på Sveriges största sportmagasin

Johan Orrenius är sedan 2012 chefredaktör på fotbollsmagasinet Offside. Han jämför sitt år på folkhögskolan i Skurup med passiv rökning.

Efter att ha gjort sin praktik på Dagens Nyheter i början av 2005 erbjöds Johan Orrenius en plats på redaktionen. Året efter flyttade han till Expressen och kvällstidningens sportdel. Sex år och ett par stora sportmästerskap senare erbjöds han en plats som chefredaktör på fotbollsmagasinet Offside.

Ett drömuppdrag för Johan Orrenius. Han började skriva ungefär samtidigt som magasinet, i början av 2000-talet, släppte sina första nummer. Han menar att han både influerades och inspirerades av att skriva om sport på ett annorlunda sätt.

Det var så mycket mer än vad som hänt och vem som gjort mål. Det fanns många berättelser att berätta genom sporten, säger han.

Johan Orrenius påbörjade sina journaliststudier på den skånska landsbygden 2004 och östgöten har hunnit med mycket sedan dess. Tiden i Skurup minns han som lustfylld.

Vi gick ofta till klassrummet på fritiden och bara lekte radio eller snackade och drack kaffe. Jag hade aldrig testat att redigera eller göra radio tidigare. Det var lite flytande gränser i vad som var obligatoriskt och fritid, säger han.

Sedan de avslutade studierna och flytten från internatet har han sporadisk kontakt med några av sina klasskamrater. Just klassen är någonting Johan Orrenius tror bidragit till positionen han har idag.

Det var så många människor som var skickliga på olika sätt. Jag hade inte alls någon tanke på layout och kunde inte alls mycket om det, men det fanns det andra som kunde. Då kunde man genom att bara vara nära dem lära sig hur man bygger en tidning. Som passiv rökning, att man utsätts för det hela tiden, säger han.

Johan Orrenius berättar att han haft lyxen att syssla med saker han gillat och som han är bra på. Någonting som dagens journaliststudenter borde fokusera mer på.

Det är lite som det kan vara i sport. Om du är en tennisspelare med en grym forehand och en svajig backhand, ska du då lägga tiden på att göra din backhand bättre eller gå all in för att utveckla ditt vapen ännu mer?

För Johan Orrenius är svaret givet.

Jag är rätt mycket för den andra åsikten. Vårda dina specialstyrkor och gör det du tycker är kul, säger han.

Hej Dahlia Naji, du gick Skurups journalistlinje 2015/16.

Vad var det viktigaste du tog med dig från året?

– Jag är kanalproducent för P3 Din Gata, där jag är ansvarig för innehållet i programmen i kanalen och arbetsleder programledarna. Vi spånar vinklar, gör innehåll till sociala medier och letar upp intressanta personer som inte hörs nån annanstans. Det är en spännande typ av lokaljournalistik eftersom vi är en radiokanal med stort Malmöfokus!

Vad gör du nu?

– Nu är jag researcher för TV-programmet Kultur i Farozonen på SVT. Det betyder att jag bland annat letar upp intressanta personer, berättelser och platser som vi kan göra våra program om och skissar på storylines till avsnitten.

Hej Filip Beijer, du gick Skurups journalistlinje 2015/16.

Vad var det viktigaste du tog med dig från året?

– Det jag tog med mig mest från journalistlinjen var bredden och de många diskussionerna. När du sitter där och ska skriva något så enkelt, som kan vara så svårt, som en ingress på din första arbetsdag dyker de konkreta tipsen upp i bakhuvudet. Jag känner mig säker på att "hitta grejen" direkt. Utbildningen har varit väldigt yrkesförberedande och jag, som brinner för digital journalistik, har känt mig väl förberedd på arbetsplatserna.

Vad gör du nu?

– Efter att ha varit både redaktör och reporter är jag numera frilans. Jag har bland annat sålt texter till CeliakiForum, om glutenintolerans och en hel del för Nöjesguiden. Och så blir det en hel del klassiskt dagstidningsartiklar. Det är roligt, det är jag som sätter mina egna gränser.

Ytterligare några av våra fd. studenter...

Cecilia Uddén (korre för SR i Mellanöstern)
Lena K Samuelsson (chefred SvD)

Ginna Lindberg (SR Ekot)
Roger Wilson (SR)
Patrik Lundberg (Aftonbladet)
Behrang Miri (frilans)
Björn af Kleen (frilans)
Marjaneh Bakthiari (journalist och författare)
Fredrik Gertten (filmare och journalist)
Ira Mallik (frilans)
Magnus Gertten (filmare och journalist)
Hannes Råstam (SVT. Hannes Råstam gick bort 2012.)
Inger Ljung (SVT)
Henrik Brandao Jönsson (stringer för Sydsvenskan m fl i Brasilien)
Erik Esbjörnsson (stringer för DN m fl i Afrika)
Mikael Bergstrand (journalist och författare)