Kreativ miljö

Fri från yttre styrning

Skurups folkhögskola grundades 1888 och var ursprungligen en bygdens skola. Idag är den en skola med kreativ miljö, där kunskaper förmedlas och utbyts. Den ägs och drivs av en folkhögskoleförening och är politiskt och religiöst obunden.

En skola med profil

Stommen utgörs av den allmänna linjen som ger gymnasie-kompetens. Men det är journalistik, film, musik och skrivande som blivit folkhögskolans profil.
Journalistutbildningen har funnits på Skurups folkhögskola i mer än 20 år. Jazz-, rock- och folkmusiklinjerna har gjort sig ett namn internationellt och linjerna rekryterar deltagare från Norden, Baltikum och Polen. Många namnkunniga poeter, författare, informatörer, journalister och TV-personligheter har gått på Skurup.

I sann folkhögskoleanda sjuder skolan av liv!

Filmkvällar, poesiaftnar, musikklubb, pingisturneringar, fotbollsmatcher mm. – bara din fantasi sätter gränser! Aktiviteterna på skolan ändras från år till år – allt efter elevernas intresse och initiativförmåga.

På skolan finns bl.a. bibliotek, pingisrum, gym och elevcafé för att skapa en mångfald av aktiviteter.

Tillgänglighet för studerande med funktionsnedsättning

Skurups folkhögskolas lokaler har en hög grad av tillgänglighet för personer med funktionshinder.

Skurup

Mer om orten, service, sevärdheter och omgivningen kan du läsa på Skurups kommuns hemsida, www.skurup.se