Filmlinjen 2024-2025

Filmlinjen söker dig som vill satsa på film på professionell nivå, har lusten att berätta och viljan att erövra hantverket. Filmlinjen låter dig utforska både drama och dokumentär. Den är praktisk och produktionsinriktad.

Den konstnärliga gestaltningen av dina berättelser står i centrum.

Vi söker dig som:

• Har bestämt dig för att satsa på film
  • Är beredd att investera din tid
  • Tror att film förändrar människan

På Filmlinjen lär du dig att:

• Skriva manus, producera och regissera
  • Fotografera, ta ljud, klippa och postproducera
  • Utveckla din egen röst och ditt eget språk
  • Kommunicera konstnärliga idéer
  • Öva, experimentera, misslyckas och lyckas
  • Arbeta självständigt och i team

Dessutom bygger du upp ditt självförtroende och blir tryggare i din roll, du har roligt och ser resultat. Du får kontakter och vänner för livet. Kort sagt – du lär dig göra film!

Filmlinjen är en av de vassaste grundutbildningarna i Sverige.
 Våra kontakter med branschen, de yrkesverksamma lärarna och den höga produktionstakten leder till breda och djupa erfarenheter. Vårt intresse för människan, den personliga utvecklingen och intresset för dig som kursdeltagare bidrar till en levande studiemiljö. Här kan du komma långt på din väg mot att bli filmskapare!

På Skurups folkhögskola arbetar vi aktivt för ett mer jämställt och jämlikt samhälle. Vi uppmuntrar alla oavsett kön, funktion, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, religion och ålder att ansöka till oss!

Två inriktningar

När du ansöker till Filmlinjen väljer du mellan två versioner av utbildningen med olika tillägg till undervisningen, en med inriktning på gestaltning och en med inriktning på branschen. Gestaltning avser konstnärligt uttryck och teoretisk fördjupning inom filmen som berättande konstform. Branschinriktningen handlar om anställbarhet och kännedom om arbetslivet för en filmarbetare.

Kort om Filmlinjen läsåret 2024-2025

Längd: 2 år, start 19 augusti 2024.

Studietakt: 100%.

Behörighet: Filmlinjen Gestaltning - 18 år vid kursstart. Filmlinjen Bransch - 3-årig gymnasiekompetens.

Studiemedel: Filmlinjen Gestaltning berättigar till studiemedel på gymnasienivå. Filmlinjen Bransch berättigar till studiemedel på högskolenivå.

Kostnad: För material, resor, produktioner m.m. utgår en kostnad. Du finner aktuell information om kostnader genom att klicka på denna länk.

Ansökan

Gå till ansökan
Sista ansökningsdag 8 april 2024

Ansökan ska innehålla följande:

• Fullständigt ifylld ansökningsblankett som du fyller i digitalt via denna länk.
  • Betygskopior som visar din högsta utbildningsnivå.
  • Ett personligt brev. Lägg ner omsorg på det personliga brevet, det kommer att användas som en del i antagningsprocessen. Det kan vara fritt formulerat men bör beskriva din bakgrund, ditt förhållande till film, vad du önskar av utbildningen och hur du ser din framtid efter utbildningen.

• ett välliknande foto på dig (tänk foto i stil med ett passfoto)

Testdag: Filmlinjen kommer att genomföra en testdag på plats på skolan den 19 april. Därför ber vi dig redan nu att boka denna dag för att delta i våra tester.
Fördelarna med att testa på plats är att vi får träffa varandra och att du får en bild av skolan och miljön. Har du däremot särskilda skäl till att inte vara på plats i Skurup under testdagen finns möjlighet att genomföra test och intervju digitalt. Kontakta oss här och motivera dina skäl så hittar vi på en lösning!