Musik i filmen: 'The Clearing’ av Snarky Puppy

Rockmusiklinjerna 2024-2025

Rockmusiklinjen

Hösten 2010 startade vi Rockmusiklinjen med fokus på ensemblespel i olika konstellationer som ger en bred kunskap om vad det innebär att spela rockmusik individuellt men framförallt tillsammans med andra. Undervisningen handleds av aktiva musiker och gästmusiker.

Stommen utgörs av arbetet med grundelementen i rock- och poptradition, både äldre och nyare. Vi utgår från bas, trummor, gitarr, keyboard och sång och spelar i grupp 4 gånger/vecka under ledning av erfarna lärare.

Vi har sedan 2023 utökat med 4 Jokerplatser för sökande som är multiinstrumentalister.
Då vänder vi oss till er som har huvudinstrument som, tex blås, EDI, elfiol m.m. men kanske även spelar något av de traditionella rockensembleinstrumenten. Jokerns roll i ensemblen är tänkt att vara, som namnet antyder, väldigt varierad.
Här kan du lyssna på en av våra jokrars uppspel - Jokeruppspel!

Det fasta schemat under läsårets flesta veckor avlöses av konserter och turnéer, inspelningsprojekt och studier med gästlärare. Du har också tillgång till inspelningsstudio där du kommer att arbeta både handlett och på egen hand.

Du samarbetar också ibland med skolans andra linjer (jazz-, folk-, film-, skrivar- och journalistlinjen) och närheten till Malmö och Köpenhamn med hela dess rock- och poputbud ger många gästlärar- och konserttillfällen.

Utbildningsmoment

• Ensemblespel
  • Individuell undervisning på huvudinstrument
  • Musikteori
  • Gehör
  • Traditionsstudier
  • Inspelningsteknik
  • Spelveckor
  • Upp-spelsveckor
  • Projektstudier
  • Studioinspelning
  • Låtskrivning
  • Repertoarkännedom
  • Undervisning av gästlärare

RockmusikERlinjen

(Eftergymnasial utbildning)

RockmusikERlinjen är en variant av Rockmusiklinjen vilken förutom ovanstående utbildningsmoment har en yrkesinriktad profil och är till för dig som vill spela i grupp samtidigt som du utvecklar din kunskap om musikeryrket. Linjen ger fördjupning om yrket som musiker genom individuellt utformad undervisning i marknadsföring/ekonomi, bokning av konserter, analysering av musikerlivet, produktion av demo-CD och PR-material.

Våra lärare

• Johan Hallström – linjeledare, ensemble, trummor, workshop, projekt
  • Sara Olrog - linjeledare, ensemble, sång, projekt
  • Andreas Jacobson - gitarr, teori
  • Tove Darelid - ensemble, studio, piano
  • Anders Lorentzi – bas, ensemble
  • Malye Zeberg - musikerämnet
  • Kristoffer Frisk Sjöström - gehör

Gästlärare

Förutom våra ordinarie lärare som alla är aktiva musiker, bjuder vi också in etablerade musiker som gästlärare.

Exempel på några som varit på Skurup:

Som elev på rocklinjen deltar man också i de gästlärarbesök som kommer till jazzlinjen och folkmusiklinjen.

Kort om Rockmusiklinjerna läsåret 2024-2025

Längd: 1-2 år, start 19 aug 2024

Studietakt: 100%

Behörighet: RockmusikERlinjen - 3-årig gymnasiekompetens, Rockmusiklinjen - Ha fyllt 18 år vid kursstart.

• har spelat rockmusik innan i någon form (Kulturskolan, musikgymnasium, garaget).
  • kan hantera ditt instrument tekniskt så att du kan lära dig nya låtar på gehör.
  • (för kompinstrument) kan kompa efter grundläggande ackordanalys.
  • är jättesugen på att spela ihop med andra.
  •

Studiemedel: Rockmusiklinjen berättigar till studiemedel på gymnasienivå. RockmusikERlinjen berättigar till studiemedel på högskolenivå

Kostnad: För litteratur, material, resor m.m. utgår en kostnad. Du finner aktuell information om kostnader genom att klicka på denna länk.

ANSÖKAN

Gå till ansökan
    Sista ansökningsdag: 2 april 2024

Ansökan ska innehålla följande:

• fullständigt ifylld ansökningsblankett
    • betygskopior som visar din högsta utbildningsnivå
    • personligt brev där du berättar om dig själv, din bakgrund och dina önskemål om framtiden
    • ett välliknande foto på dig (tänk foto i stil med ett passfoto)

TESTDAG:

Rocklinjen avser att hålla testdagar på plats 17 - 19 april 2024.
    Kallelse till testdag skickas senast 2 veckor innan testdagen. Du blir kallad till EN av dessa dagar. Vänligen notera att det tyvärr inte går att byta testdag.

Testdagen innehåller:

• Spelprov – du spelar upp två låtar på ditt huvudinstrument . Dessa två låtar väljer du från en lista som du får från skolan 2 veckor innan spelprovet. Oförberedda moment kan förekomma beroende på instrument.

På testdagen är det primärt dina färdigheter i spelprovet som ligger till grund för antagningsbeslutet (rytmik, melodik, harmonik, improvisatorisk förmåga, personligt uttryck m.m.).

OBS! Om du också söker till några av våra andra musiklinjer så notera att datum för testdagar skiljer sig åt. Det går alltså inte att genomföra test till flera linjer vid samma tillfälle. Det går heller inte att byta testdag. Meddela oss istället i förväg om du söker till flera musiklinjer, så försöker vi boka dig till två konsekutiva dagar.