Musik i filmen: 'To Him Be the Glory' av William Mannerland

Jazzmusiklinjerna 2024-2025

Jazzmusiklinjen

Jazzlinjen är en grundläggande utbildning inriktad på improviserad musik med jazz som utgångspunkt. Fokus ligger på ensemblespel i olika konstellationer som ger en bred kunskap om vad det innebär att spela jazz och improviserad musik. Det fasta schemat under läsårets flesta veckor avlöses av konserter och turnéer, inspelningsprojekt och studier med gästlärare. Skurups folkhögskola är en av de viktigaste mötesplatserna för landets blivande jazzmusiker och också delaktig medlem och founding member av den världsomspännande organisationen International Association of Schools of Jazz.

Utbildningsmoment

• Ensemblespel
  • Individuell undervisning på huvudinstrument
  • Musikteori
  • Gehör
  • Studioinspelning som del av uppspel
  • Turnéveckor
  • Repertoarkännedom
  • Jazzmusikhistoria
  • Storband
  • Uppspelsveckor
  • Undervisning av gästlärare (se lista nedan!)
  • Live-streaming av konserter

I slutet av utbildningen genomför och bekostar själva studenterna som tradition en studieresa till New York, med hjälp från skolan att arrangera resan.

JazzmusikERlinjen

(Eftergymnasial utbildning)

JazzmusikERlinjen är en variant av Jazzmusiklinjen vilken förutom ovanstående utbildningsmoment har en yrkesinriktad profil och är till för dig som vill spela i grupp samtidigt som du utvecklar din kunskap om musikeryrket. Linjen ger fördjupning i yrket som musiker genom individuellt utformad undervisning i marknadsföring/ekonomi, bokning av konserter, analysering av musikerlivet, produktion av demo-CD och PR-material.

Våra lärare

Loïc Dequidt – linjeledare, ensemble, piano
Fredrik Kronkvist – ensemble, blåsinstrument
Göran Schelin – ensemble, repertoar, musikERhandledare
Torben Waldorff – musikteori, gitarr, ensemble
Vivian Buczek – ensemble, sång, sångmusikensemble
Johnny Åman – bas, ensemble
Michala Østergaard – ensemble
Knut Finsrud – trummor, ensemble
Christoffer Wallin – musikteori
Kathrine Windfeld – storband
Alice Hernqvist – gehör

Gästlärare

Förutom våra ordinarie lärare som alla är aktiva musiker, bjuder vi också in världsberömda jazzmusiker som gästlärare.

Exempel på några som varit på Skurup:

Melissa Aldana - Karl-Martin Almqvist - Stina Andersdotter - Seamus Blake - Bill Bruford - Joey Calderazzo - Terri Lynne Carrington - Steve Coleman - Sylvie Courvoisier - Palle Danielsson - Aaron Goldberg - Karin Hammar - Gilad Hekselman - Gregory Hutchinson - Christine Jensen - Ingrid Jensen - Jonas Kullhammar - Dave Liebman - Joe Lovano - Jason Marsalis - Adam Nussbaum - Maggi Olin - Gretchen Parlato - Hanna Paulsberg - Jeremy Pelt - Tineke Postma - Chris Potter - Tina Quartey - Reuben Rogers - Kurt Rosenwinkel - Antonio Sanchez - Amanda Sedgwick - Bobo Stenson - Steve Swallow - Walter Thompson - Jeff Tain Watts och många fler.

Kort om Jazzlinjerna läsåret 2024-2025

Längd:1-2 år, start 19 aug 2024

Studietakt: 100%

Behörighet: JazzmusikERlinjen- 3-årig gymnasiekompetens, Jazzmusiklinjen - Ha fyllt 18 år vid kursstart.

Studiemedel: Jazzmusiklinjen berättigar till studiemedel på gymnasienivå. JazzmusikERlinjen berättigar till studiemedel på högskolenivå

Kostnad: För litteratur, material, resor m.m. utgår en kostnad. Du finner aktuell information om kostnader genom att klicka på denna länk.

ANSÖKAN

Gå till ansökan
Sista ansökningsdag: 2 april 2024

Ansökan ska innehålla följande:

• fullständigt ifylld ansökningsblankett
  • betygskopior som visar din högsta utbildningsnivå
  • personligt brev där du berättar om dig själv, din bakgrund och dina önskemål om framtiden
  • ett välliknande foto på dig (tänk foto i stil med ett passfoto)

TESTDAG:
Jazzlinjen avser att hålla testdagar på plats 22-25 april 2024.
Kallelse till testdag skickas senast 2 veckor innan testdagen. Du blir kallad till EN av dessa dagar.
Vänligen notera att det inte går att byta testdag.
Testdagarna kommer att samköras med Fridhems Folkhögskolas Jazzlinje. Det kommer att gå bussar mellan skolorna vilka gör det möjligt att söka båda utbildningarna i samma vecka.

Testdagen innehåller:

• Spelprov – du spelar tillsammans med skolans kompband upp två låtar på ditt huvudinstrument inför en jury bestående av lärare och elever. En av låtarna väljer du själv; skicka noter för komp via epost till skolan i god tid innan testdagen. Skriv namn och instrument samt mobilnummer på noterna. Döp också dokumentet till ditt namn och instrument. OBS! Posta ej noter, bara noter skickade via epost accepteras!
    Den andra låten väljer du från denna lista som vi även skickar till dig i samband med kallelsen.
  • En info och frågestund tillsammans med deltagare och lärare från skolan.

På testdagen är det primärt dina färdigheter i spelprovet som ligger till grund för antagningsbeslutet (rytmik, melodik, harmonik, improvisatorisk förmåga, personligt uttryck m.m.).

OBS! Om du också söker till några av våra andra musiklinjer så notera att datum för testdagar skiljer sig åt. Det går alltså inte att genomföra test till flera linjer vid samma tillfälle. Det går heller inte att byta testdag. Meddela oss istället i förväg om du söker till flera musiklinjer, så försöker vi boka dig till två dagar efter varandra.