Film: Carl-Johan Folkesson Musik: Gustav Andrén

Folkmusiklinjerna 2024-2025

Folkmusiklinjen

(Gymnasial utbildning)

Folkmusiklinjen är den första av två olika inriktningar du kan välja mellan när du går hos oss. Folkmusiklinjen tar avstamp i nordisk folkmusik. Vi tror på att utvecklas som musiker och som individ i samspel med andra och därför lägger vi mycket tid och stort fokus på ensemblespel i olika konstellationer. Detta ger en bred kunskap om vad det innebär att skapa musik med andra, men är också väldigt utvecklande för den enskilde musikern och individen. Undervisningen leds av aktiva musiker, pedagoger och traditionsbärare. Vi fokuserar på folkmusik men samarbetar också med de andra musiklinjerna på skolan (rock och jazz) med gemensamma projekt samt gästlärare.

FolkmusikERlinjen

(Eftergymnasial utbildning)

FolkmusikERlinjen är den andra av två olika inriktningar som du kan välja när du går hos oss. Den har samma grundinnehåll som Folkmusiklinjen fast med mer yrkesinriktad profil. Förutom nedanstående utbildningsmoment ingår också ämnen som marknadsföring, frilanskunskap, företagande och ekonomi. Det här är en utbildningsvariant för dig som redan har gymnasiekompetens och som vill fördjupa dina kunskaper om musikeryrket.

Utbildningsmoment på Folkmusiklinjerna

• Ensemble
  • Individuell undervisning på huvudinstrument
  • Folkmusikteori
  • Gehör
  • Lyssning med folkmusikkunskap, historia och genrekännedom
  • Folkforum med t.ex. scenisk förberedelse, teknik, arkivsök
  • Dans
  • Uppspelsveckor
  • Projektveckor
  • Gästlärarveckor
  • Turné
  • Samarbeten med andra linjer, med andra folkhögskolor, musikhögskolor och musikskolor. Bland annat årlig nätverksträff med SMEK (Skurup, Malmö, Esbjerg, Kolding folkmusikutbildningar)
  • Studieresor exempelvis: Norrköpings folkmusikfestival, ROD/FOD (DK), Malmö Folk Festival, Skåneresa i folkmusikens fotspår m.fl.

Studiemedel

Folkmusiklinjen berättigar till studiemedel på gymnasienivå
FolkmusikERlinjen berättigar till studiemedel på högskolenivå

Våra lärare

• Andreas Ralsgård - blås, teori,
  • Brita Björs - linjeledare, sång, ensemble
  • Anna Björk - dans
  • Anna-Karin Andersson - linjeledare, fiol, ensemble, gehör
  • Malte Zeberg - ensemble, lyssning, musikER
  • Hampus Grönberg - sträng- / knäppinstrument
  • Simon Albertsen - slagverk

Gästlärare

Förutom våra ordinarie lärare bjuder vi också in gästlärare.

Här är exempel på några gäster som våra deltagare har mött genom åren:

Jens Ulvsand, Mia Marine, Esbjörn Hazelius, Johan Hedin, Lena Jonsson, Ale Möller, Karin Wallin, Mats Edén, Ida Meidell, Anders Larsson, Tina Quartey, Sven Midgren, Andreya Ek Frisk, Emilia Amper, Kristine Heebøll, Ali Sabah, Mats Berglund, Björn Ståbi, Hanna Wiskari, Shantala Subramanyam, Peter Uhrbrand, Magnus Gustafsson…

Här är några band och grupper som har besökt vår utbildning:

Groupa, Lena Jonsson Trio, Hoven Droven, Calum Stewart Trio, Nordic, Trio Mio, Ralsgård & Tullberg kvartett, Mads Hansens Kapell, Spöket i köket mfl.

Kort om Folkmusiklinjerna läsåret 2024-2025

Längd: 1-2 år, start 19 aug 2024

Studietakt: 100%

Behörighet: FolkmusikERlinjen - 3-årig gymnasiekompetens, samt spelprov, Folkmusiklinjen - Ha fyllt 18 år vid kursstart, samt spelprov.

• är jättesugen på att spela ihop med andra.
  • har spelat folkmusik innan i någon form (Kulturskolan, musikgymnasium, garaget).
  • är van vid att spela på gehör och härma melodier.
  • kan hantera ditt instrument tekniskt så att du kan lära dig låtar, groove och arrangemang på gehör i undervisningen.
  • för kompinstrument gäller att du skall kunna kompa efter grundläggande ackordanalys.
  •

Studiemedel: Folkmusiklinjen berättigar till studiemedel på gymnasienivå. FolkmusikERlinjen berättigar till studiemedel på högskolenivå

Kostnad: För litteratur, material, resor m.m. utgår en kostnad. Du finner aktuell information om kostnader genom att klicka på denna länk.

ANSÖKAN

Gå till ansökan
    Sista ansökningsdag: 2 april 2024

Ansökan ska innehålla följande:

• fullständigt ifylld ansökningsblankett
    • betygskopior som visar din högsta utbildningsnivå
    • personligt brev där du berättar om dig själv, varför du vill gå hos oss i Skurup samt dina tankar om framtiden
    • ett välliknande foto på dig (tänk foto i stil med ett passfoto)

Testdag:

Folkmusiklinjen avser att hålla testdagar på plats 22-23 april 2024.
    Kallelse till testdag skickas senast 2 veckor innan testdagen. Du blir endast kallad till EN av testdagarna.
    Vänligen notera att det tyvärr inte går att byta testdag.

Det är viktigt både för dig som söker och för oss att du kommer hit och ser skolan och musikhuset. Då kommer du att träffa både lärare och kursdeltagare, du får spela söklåtar med en kompgrupp bestånde av nuvarande deltagare på Folklinjen. Och det är faktiskt alltid kul när det är sökdagar - jam, häng, info, snack och spelprov. På kvällarna är det konserter och ännu mer jam, och vädret är alltid toppen! ;)

Dina färdigheter i spelprovet ligger till grund för antagningsbeslutet - rytmik, frasering, harmonik, improvisatorisk förmåga, personligt uttryck, kommunikation med medmusiker m.m. Notläsning och teoretisk förkunskap är av mindre betydelse, och kommer heller inte testas under antagning.

OBS! Om du också söker till några av våra andra musiklinjer så notera att datum för testdagar skiljer sig åt. Det går alltså inte att genomföra test till flera linjer vid samma tillfälle. Det går heller inte att byta testdag.